NY radio- och tvlag - förslag Flera reklamavbrott i teve och större flexibilitet för hur reklamavbrott får placeras i program. Det blir konsekvenserna om AV-utredningens förslag till ny radio- och tevelag blir verklighet. Vadå AV? Jo audivisuell! Betänkandet lämnades till regeringen på måndagen. Utredaren, Allmänna reklamationsnämndens chef Lottie Nordling, sammanfattar förslaget till ny radio- och tv-lag så här: Vi har tagit små men många steg i en liberalare riktning. Allt enligt DN i dag 16 dec.
Fritt fram för kommersen "Större flexibilitet" och "steg i en liberalare riktning" är det någon som får en tanke om vad som döljer sig bakom detta? Jo, just det: Fler reklamavbrott i teveprogram och fler sätt att placera kommersiell annonsering. Man skall helt enkelt lämna fältet fritt med några mindre regeleringar för de kommersiella bolagen.
Klåfingrigt EU vill gynna reklammakarna på vår bekostnad Det hela har sin grund i att klåfingriga EU nu vill ösa in skiten i våra vardagsrum fast det uttrycks något annorlunda i Direktivet om audiovisuella medietjänster utan gränser . Direktivet syftar till att anpassa och modernisera de gällande bestämmelserna om bl.a. television och reklam. Ändringen motiveras främst med att man vill ta "hänsyn till den tekniska utvecklingen och till den förändrade strukturen på den audiovisuella marknaden". Syftet är också att "minska den börda som de nuvarande bestämmelserna innebär för leverantörerna av audiovisuella tjänster och underlätta finansieringen av det europeiska audiovisuella innehållet". Enkelt uttryckt man vill gynna reklammakarna på vår bekostnad.
Kraftig liberalisering av reklamrgelerna
Fler reklamavbrott säger utredaren
Sport bara i halva rutan - reklam i andra halvan!! Nya former av reklam och annonsering ska bli tillåtna. Vid exempelvis sportevenemang ska sponsorer och annonsörer via delad tv-skärm kunna visa reklam parallellt med själva evenemanget. Det gäller naturligtvis underhållning och annat också. Förutsättningen för den större flexibiliteten är att reklamen inte skadar programmens integritet och värde eller rättighetshavarnas rättigheter. Man kan verkligen fråga sig hur tänjbara dessa begränsningar är om man inte kompletterar med en bestämmelse om att avtal som begränsar upphovsrätten i dessa avseenden inte är bindande.
Strängare om alkohol
Även beställ-TV skall fyllas med reklam
Motivet är att de kommersiella kanalerna skall ta över
Skärp istället tv- och radiolagen Hör ni hur absurt detta är? Och det är den marknadsliberala överbyggnaden av detta EU som högerkrafterna vill få oss att svälja. Upp till kamp för en respekt för kulturutbudet där reklamen sätts på plats, nämligen som pausutfyllnad. Om radio- och tvlagen skall ändras så bör den skärpas så vitt avser reklam. Sätt grimma på den kommersiella framfarten!
2008-12-17, 01:13 Permalink
Andra bloggar om: Tv- och radio Kommersiella kanaler Förslag till ny radio och tvlag Lottie nordling Media Mediapolitik Kulturpolitik Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg! |