För drygt ett år sedan tycktes Taiwan bli det första landet i Asien som gav homosexuella laglig rätt att gifta sig. Enligt författningsdomstolen i Taiwan bröt lagen som förbjöd samkönade äktenskap mot grundlagen, mänskliga rättigheter. Därefter har konservativa krafter genomdrivit en folkomröstning. I folkomröstningen blev det nej.
Är Mänskliga Rättigheter en fråga som folkmajoriteten i en demokrati disponerar över? Detta exempel ställer en grundläggande fråga om Mänskliga Rättigheter är en fråga som folkmajoriteten i en demokrati disponerar över. Som i USA där grövre brottslingar inte tillåts rösta. Eller tidigare i Sverige bara rika och senare enbart män skall ha rösträtt. Före 1870 var judars rättigheter begränsade i Sverige, bl.a. fick de inte gifta sig med kristna. I Sverige genomfördes 1987 en sambolag som även gällde samkönade par så efterlevande partner inte kunde ställas på gatan vid den andra partnerns dödsfall, 1995 erbjöds partnerskapslagen liknande skydd som för heterosexuella äktenskap och slutligen 2009 gjordes äktenskapsbalken giltig även för samkönade par. Inför varje av dessa steg gjorde konservativa krafter, inte minst kyrkan, kraftfullt motstånd. En av desshuvudagitatorer är den fortfarande aktive riksdagmannen Tuve Skånberg (KD), som bl.a. skrev Sju skäl till varför homosexuella inte skall kunna ingå äktenskap som publicerades på Newsmill 2008-10-29 . På detta svarade jag på min blogg den 30 samma månad. Jag för in texten här nedanför såsom en påminnelse att även i vårt eget land hedenhös inte är mer avlägset än 10 år och att dess företrädare tillsammans med Sverigedemokrater är aktiva bl.a. i Skåne.
Religiösa fundamentalisten och abortmotståndaren Tuve Skånberg har fått en helsida på den nya bloggen Newsmill. Han påstår sig vilja ha större respekt för de kristnas uppfattning och skriver under rubriken "Sju skäl till varför homosexuella inte ska kunna ingå äktenskap": Att tvinga igenom en lagändring som gör äktenskapet könsneutralt skulle lämna stora sår efter sig hos betydande delar av befolkningen, och inte minst hos kristna kyrkor och samfund, men även övriga religioner.
Stor majoritet vill ha en könsneutral äktenskapsbalk Redan
här lämnar Skånberg verkligheten eftersom en stor majoritet av Sveriges
befolkning vill ha en könsneutral äktenskapsbalk. De flesta anser att det är
odemokratiskt att utesluta homosexuella och göra skillnad. Vårt nuvarande
rättssystem för familjebildning lämpar sig också väl för att göras
könsneutralt. Detta särskilt som numera även barn ofta förekommer i
homosexuella familjer. Enhetlighet och ingen särbehandling Systemet
blir då enhetligt och markerar statsmakternas vilja att homosexuella, homosexuellas
familjer och barn inte skall särbehandlas eller diskriminering i någon form
tolereras. Detta är de demokratiska partierna i riksdagen eniga om med undantag
för Kristdemokraterna, d.v.s. det parti Skånberg är med i. Men det är t.o.m. så
att det finns en fraktion med ledamöter ända upp i KDs partistyrelse som
fronderar mot ledningen i denna fråga. Man kan alltså säga att Skånberg
representerar en liten fundamentalistisk kvarleva i något gammalt. Allt vad
Skånberg säger är gammal skåpmat ältad under årtionden och så allmänt uttryckt
att de mycket väl kan vändas i sin motsats, varvid jag följer Skånbergs
numrering: 1. Om äktenskapet säger Nationalencyklopedin "Äktenskapet är i de
flesta samhällen en social institution som fyller en rad olika
funktioner för familjelivet". Alla dessa funktioner även
omhändertagande av barn fyller både hetero- och homosexuella familjer. I en
demokratisk stat finns det därför inte någon anledning att göra skillnad såvida
man inte har svårigheter att låta homosexuella överhuvudtaget vara jämställda
med heterosexuella. Detta har nästan alla riksdagspartier insett. Det finns
naturligtvis inte anledning att låta den lilla fördomsfulla grupp bestämma hur
samhällets regler skall utformas. 3. Det faktum att det finns många barnlösa äktenskap förändrar inte det
principiella perspektivet: Barn blir endast till i en man-kvinna-relation. Det
är därför motiverat att lagstiftaren ger den relationen en speciell status...
Skånsbergs tanke som äktenskapscertifikatet som något slags avelspremie är
ganska motbjudande. Även detta är också ett tankefel eftersom familjebildningen
inte primärt åsyftar själva avlandet vilket med önskvärd tydlighet framgår av
att ett ganska avsevärt antal barn föds utanför äktenskapet. Nej ett av
huvudsyftena med familjen är omhändertagandet av barn och det sker
naturligtvis lika bra inom den homosexuella familjens ram. Det är bara fördomar
som hindrar en del personer att se detta. Dessutom så visar utvecklingen o världen att man på flera håll inte alls
ser några komplikationer för familjerätten med könsneutrala äktenskap.
Sålunda har följande länder infört äktenskap också för oss homosexuella:
Holland (2001), Belgien och Spanien(2003), Kanada (2005), Sydafrika (2006) samt
den amerikanska delstaten Massachusetts (2004). Inte heller har man i dessa
länder upptäckt några komplikationer vid tillämpning av internationell rätt. 6. Äktenskapet har i tusen år förvaltats av den kristna kyrkan i
Sverige, och fortfarande vigs en absolut majoritet inte borgerligt utan
kyrkligt. Kyrkorna ser grunden för äktenskapet i Guds skapelseordning (1
Mosebok 1: 27, 28) och i Jesu ord om äktenskapet (Matteus 19:4-6). - Ännu
ett tankefel eftersom äktenskapet faktiskt inte alls
"förvaltats" av kyrkan. Vad kyrkan har "förvaltat" är
vigseln men knappast äktenskapet som reglerats i borgerlig lagstiftning. Och
det förbättras inte av skapelsekapitlet där heterofiler uppmanas att vara
fruktsamma och fylla jorden eller Jesus ord om ett kött. Historieskrivningen
visar också brister då på Olof Skötkonungs tid omkr. år 1000 inte ens en svensk
kyrka var påtänkt. 7. Om vi kan ändra äktenskapets könsaspekt, kan vi ändra dess övriga aspekter, som att de som ingår äktenskap måste vara myndiga, inte får vara nära släkt, inte får vara gifta med andra och bara är två makar - Här tar sig Skånsberg oro för följderna av könsneutrala äktenskap sig ganska hysteriska former. De som hyser samma betänkligheter upp med en hand! Det gäller att klargöra för sig att Skånsberg representerar en minoritetsgrupp bland kristna och än mer uttalat i samhället i stort; i en intensiv kampanj har man bara lyckat få stöd av 61 253 insamlade namn.
2008-10-30, 00:24
2018-11-24, 22:34 Permalink
Andra bloggar om: Mänskliga rättigheter Samkönade äktenskap Demokrati Bowidegren
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar. |